Skip to content

Apie reklamos žalą kraštovaizdžiui

Lietuvos architektų sąjungos iniciatyva sutelkti menininkus ir atkreipti visuomenės bei valdžios dėmesį į Lietuvos kraštovaizdį teršiančios reklamos (stendų, vitrinų, plakatų) reguliavimo problemas sulaukė atgarsio.

Kaip praneša Lietuvos architektų sąjunga, šalies menininkai ir aktyvioji visuomenė kreipėsi į LR Vyriausybę, išreikšdami susirūpinimą dėl didėjančios žalos Lietuvos kraštovaizdžiui, kurią sukelia nekontroliuojama vizualinės reklamos statinių (skydų, vitrinų, stendų) sklaida Lietuvos greitkeliuose ir miestuose.

Problemą vaizdžiai iliustruoja viena svarbiausių pažintinių Lietuvos krašto trasų – automagistralė Vilnius-Klaipėda. Gausūs gigantiški, skirtingos išvaizdos reklaminiai statiniai trukdo apžvelgti kraštovaizdį, kai kuriuos vertingus jo ruožus uždengia aklinai. Žala ne tik estetinė: kraštovaizdyje dominuojanti prekių ir paslaugų reklama piliečių pasąmonėje nuosekliai įtvirtina materialias vertybes, formuoja nereprezentatyvų ir vartotojišką šalies įvaizdį, blogina saugaus eismo sąlygas.

Vizualinės taršos gausą automagistralės kraštovaizdyje lemia faktas, kad reklamos statinių statybos nereglamentuoja jokie įstatymai ar teisės aktai. Už greitkelio apsauginės juostos, kurią prižiūri Kelių direkcija ir kurioje draudžiama statyba, susitarus su žemės savininku, veikla neribojama. Nekonkreti, subjektyviai traktuojama LR Statybos įstatymo nuostata apie tai, kad „<…statinys turi derėti prie kraštovaizdžio“ nuolat „apeinama“ arba apskritai ignoruojama.

Analogiška padėtis klostosi ir kituose svarbiuose Lietuvos keliuose, taip pat miestuose. Dėl nepatenkinamai koordinuojamo ir administruojamo reklaminės informacijos skydų bei stendų statymo miestų viešųjų erdvių vaizdas tampa chaotiškas, nepatrauklus.

Neseniai Vyriausybei pateiktame rašte Lietuvos menininkai (Lietuvos architektų, kraštovaizdžio architektų, fotomenininkų, tautodailės kūrėjų, dailininkų, rašytojų, kompozitorių, žurnalistų, teatro sąjungos, Lietuvos architektų rūmai, Lietuvos mokslų akademija, Lietuvos pilių ir dvarų asociacija) pasiūlė reklamos kraštovaizdyje reguliavimo priemones.

Visų pirma – suformuoti kraštovaizdžio apsaugos ir estetikos politiką, paruošti „Reklamos Lietuvos kraštovaizdyje reglamentus“. Taip pat apskričių, savivaldybių administracijos turi būti įpareigotos nedelsiant sustabdyti ir uždrausti naujų reklamos statinių projektų derinimą bei statybą teritorijose šalia greitkelių, automagistralių apsauginių zonų, o leidimai jau pastatytiems reklamos statiniams neurbanizuotose užmiesčio teritorijose neturėtų būti pratęsti. Raštu Vyriausybės prašoma pareikalauti atitinkamų institucijų veiksmų ir atsakomybės įgyvendinant siūlomas priemones.

Liepos 10 d. 10.30 val. Lietuvos radijo laidoje “Kultūros savaitė“ vyko pokalbis apie reklamos žalą kraštovaizdžiui ir reklamos sklaidos reguliavimo galimybes.

Laidos vedėja Gailutė Jankauskienė kalbėjosi su architektais Mindaugu Pakalniu ir Rolandu Paleku.

Laidos garso įrašas (26:23)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Tekstas panaudotas iš: kamanė.lt
Garso įrašas iš: lrt.lt

Kategorijos: Archyvuotas įrašas.

Žymos: , ,

Nuomonių RSS

2 nuomonės

  1. Reikėtųliepos 14, 2010. 18:51

    rinkti Lietuvos gyventojų parašus ir pateikti peticiją Seimui reikalaujančią uždrausti tokį gamtovaizdžio žalojimą!

  2. Uždrausti nereikia, reikia apmokestinti ir pinigus pervesti į kelių fondą.



HTML