Skip to content

Įtakingiausia asmenybė architektūroje

Rem Koolhaas? Gal. Tikrai įtakingiausias architektas šiuo metu. Bet antraštė apima ne vien architektus, kodėl galbūt svarbiausias žmogus formuojantis šių dienų architektūros įvaizdį turi būti architektas? Bet kas tada jei ne architektas? Kaip ir visur, valdžią turi tas, kas pateikia informaciją. Skubu iškart atmesti ArchDaily redaktorių ar panašių leidinių redaktorius, tai yra per siaura, galima diskutuoti kiek įtakos architektams daro ArchDaily, bet kitas klausimas kiek jos tenka paprastiems architektūros vartotojams, turbūt nedaug.

Šiame technologijų amžiuje (duodu galvą nukirst, kad paskutinius 500 metų amžininkai visada taip sakydavo apie jų laikmetį) didžiausią įtaką daro vaizdai. Vaizdais galima parduoti viską. Sėdint namie ir žiūrint TopShop galima prisipirkti keptuvių ir lygintuvų, o pasirinkimo laisvė internete išvis beribė. Vis dar didžiausią vaizdinių dalį sudaro statiškos fotografijos. Vėliau tai pasikeis, bet mieste, žurnaluose, internete karaliauja fotografija (taip taip, gal tai nėra visiškai tikslu, bet šiuo metu kai visos medijos pinasi sunku nusakyti kas yra kas). Ne išimtis ir architektūra. Nelabai kas gali lakstyti po pasaulį ir pamatyti kiekvieną architektūros šedevrą gyvai, o sėdėti internete ar vartyti žurnalus, knygas gali beveik kiekvienas. Todėl visai natūralu, kad didžiausią įtaką architektūros įvaizdžiui turi fotografas, šiuo metu toks yra Iwan Baan.

Jau kažkada minėjau, kad architektūros fiksacija yra melagystė. Fotografijoje matome tik tai ką mums norėjo parodyti fotografas, bet ne tai kas ten yra iš tikrųjų. Todėl šiuo metu didžiąją dalį žinomiausių projektų matome Iwan Baan akimis. Jis mums diktuoja kaip atrodo CCTV, kokie žmonės laksto aplink, kokie augalai želia Highline parke. Tai ką jis mums parodo mes priimame už gryną faktą. Galbūt kas pamena kai Aaron Betsky vienoj iš savo paskaitų (turbūt Kaune) minėjo bandymą surasti Juliaus Shulman nufotografuotą namą, o kai surado pamatė, kad tokio vaizdo jau seniai nebėra. Fotografo kūrinys tampa tiesa, o realybė fikcija.

Iwan Baan turi kitus interesus nei architektai. Jį domina tai kas vyksta aplinkui pastatą, architektus – patys pastatai, todėl pasak jo viskas susitinka kažkur per vidurį. Turbūt kiekvienoje Iwan Baan nuotraukoje išvysime žmones, kurie suteiks architektūrai žmogiškumo, leis geriau suvokti mastelį ir įtikins, kad prieš akis yra nuotrauka, o ne 3D paveikslėlis. Architektūra atrodo prieinama, skirta paprastam žmogui, tai jau ne mašina gyventi, o žmogiškųjų procesų dalis. Fotografo reikšmė bus svarbesnė ateityje, nes jo akimis matysime dabartinę architektūrą, kai bandysime suprasti šitą laikmetį. Todėl realus vaizdas gali būti iškreiptas, nes Iwan Baan akimis net ir projektai, kuriuose žmogus buvo paskutinėje vietoje, atrodo pakankamai humaniški.

Nuotraukos Iwan Baan iš oficialaus puslapio.

Kategorijos: Kritika.

Žymos: , ,

Nuomonių RSS

4 nuomonės

  1. antra straipsnio dalis kogero bus apie luxigon, mir ir xoio kaip tuos kurie irgi uzfiksuoja fikcija mums i galvas :)

  2. Andrius Ropolasgruodžio 21, 2011. 12:30

    Ačiū Virgi, apie šitą interviu buvo paskelbta archatos Facebook puslapyje: https://www.facebook.com/pages/archatalt/106407682782048



HTML

Tęsiant diskusiją...

  1. […] rašiau apie Iwan Baan ir jo įtaką viso pasaulio architektūrai, tačiau Lietuvai reikia kažko radikalesnio, kas […]