Skip to content

Svetima gėda

dainu slenio plansetai_01

Lietuvos architektų žodyne šalia visų įmantrių profesinių žodžių, tokių kaip kurvatūra, turėtų tuoj atsirasti naujas derinys „kaunietiški konkursai“. Taip galėtų būti vadinami visi prastai surengti ar keletą kartų tam pačiam objektui rengiami konkursai. Praktikoje tai galėtų skambėti maždaug taip: „Kelintas kaunietiškas konkursas dabar vyksta Lukiškių aikštei?“ arba „O čia normalus ar kaunietiškas konkursas?“. Tokią frazę galima būtų vartoti ir projektams, kurie yra bevilitiškai įstrigę: „Kažkoks kaunietiškas konkursas gavosi su šitu projektu“. Už visą šį naują lingvistinį potencialą turime dėkoti, nenumaldomam Kauno architektų ir urbanistikos ekspertų (o gal ir Lietuvos architektų sąjungos Kauno skyriui, nes telefonas abiejų organizacijų tas pats) norui daryti Kaune kiekybę, bet ne kokybę. Pilotas.lt jau rašė, kad dar nė vienas toks konkursas Kaune nebuvo realizuotas, o archata.lt ir anksčiau jau mušė tokią konkursų rengimo praktiką, tačiau niekas nesikeičia.

Kaunietišką Dainų slėnio sutvarkymo konkursą neseniai laimėjo įmonė „Metro architektūra“. Laimėjo nušlavusi be pasigailėjimo visus kitus konkurentus (jų buvo vienas), beveik dviguba balų persvara. Kadangi, konkurso organizatoriai nepateikia jokių paaiškinimų internete kodėl laimėjo būtent šis projektas, tenka parašyti savo alternatyvią recenziją, kuri galbūt padės visiems suprasti, kokio lygio projektą reikia parengti norint pasiimti 4000 eurų iš darbą imituojančios Kauno architektūros ir urbanistikos ekspertų tarybos (KAUET).

1
Urbanistinė idėja – schema ↑

Pradėkime nuo pradžių – urbanistikos. Projekto urbanistinės idėjos diagrama atskleidžia, kad idėjos nėra. Gana atmestinai InDesigne sudėliotos linijos nežinia ką reiškia. Pažymėti keli pėsčiųjų takai ir vienas kelias. Sunku suprasti ar autoriai siūlo naikinti kitus, nepažymėtus diagramoje, takus Ąžuolyne, ar mano, kad jais niekas nevaikšto ir jie nėra svarbūs. Taip pat neįmenama mįslė, kodėl autoriams Vydūno alėja (pažymėta diagramos viršuje taip pat kaip pėsčiųjų takai) yra svarbesnė už Tunelio gatvę (gatvė diagramos apačioje visiškai, šalia Dainų slėnio). Bet tai yra urbanistinė idėja, skelbia užrašas po mažiau už spagečių lėkštę urbanistinės prasmės turinčia diagrama. Tekstas aiškinraštyje daug negelbėja: „Pagrindinė Dainų slėnio problema – nuošalumas ir jungčių su miesto viešosiomis erdvėmis trūkumas. Norint tai pakeisti, siūloma formuoti du pagrindinius įėjimus, vieną nuo Tunelio gatvės, kitą iš Ąžuolyno parko“. Galbūt jau senokai ten buvau, galbūt kažkas kažką nukasė, bet šie du įėjimai ten buvo visada.

Architektūrinės idėjos aprašymas pradedamas pažymint, kad Dainų slėnis turi likti pagrindiniu traukos tašku – so far so good. Paminimas kažkoks reljefinis piešinys tribūnose, kuris gali būti matomas iš skirtingų rakursų – matyt tai yra architektūrinis projekto arkliukas. Iš esmės nėra nei labai blogas, nei labai geras pasiūlymas. Tik štai, bandant jį pritempti iki labai gero pasiūlymo įterpiamas toks bereikalingas sakinys: „Taip pat tai ir funkcionali detalė padėsianti išvengti aido slėnyje renginių metu“. Galbūt kas nors komentaruose man paaiškins akustikos niuansus, tačiau sunkiai suvokiu kokią įtaką aidui gali turėti renginių metu žmonių apsėstas, reljefinis piešinys? Ar čia turima omenyje tuos renginius, kuriuose nėra žmonių? Bet tuomet ir akustika nelabai svarbi… Architektūrinės idėjos aprašymas užbaigiamas bomba: „Siekiama prisitaikyti prie gamtos jos neužgožiant, todėl architektūra minimalistinė“. Tai pasak autorių yra minimalistinė architektūra:

dainu slenio plansetai_01
Minimalistinė vieta, minimalistinei reklamai, minimalistinėje architektūroje ↑

dainu slenio plansetai_01
Minimalistinė prieštankinė architektūra ↑

Apie apšvietimo įmantrybes nelabai yra ką minėti, nes siūloma jį paslėpti mažosios architektūros elementuose, kažką įdėti į grindinį. Bet įdomesnė detalė atskleidžiama kalbant apie funkciją. Siūloma „dalį chorų tribūnų išardyti ir transformuoti į laikiną sceną, [kas] leistų Dainų slėnį pritaikyti įvairesnio tipo renginiams“. Šaunus noras, tik kur buvus kur nebuvus į Tunelio gatvę vedantis takas yra pakeliamas ir įrengiami laiptai. Kaip dabar prie scenos privažiuos vilkikas lieka didžiule paslaptimi. Na žinoma, vyrai gali panešioti visą scenos įrangą ir aparatūrą kokį šimtą metrų savo rankomis… Galima būtų ginčytis, kad autoriai įrengia du pandusus, per kuriuos gali važiuoti vilkikai, tačiau akivaizdu, kad nors per apatinį pandusą vilkikai galbūt ir galėtų kažkaip išvažiuoti, tačiau patekti į teritoriją per viršutinį pandusą, be driftinimo per bordiūrus ir važiavimo per žolę nepavyks.

dainu slenio plansetai_01
Vilkikams su įranga paliekama galimybė prie scenos privažiuoti per laiptus ↑

Dar galima būtų paminėti keletą projekto detalių, pakalbėti apie visą išraišką, tačiau nuo to geriau nebus. Šiaip už tokį projektą sumokėti 4000 eurų nėra kažkas iš fantastikos srities, nes projektas atliko savo pagrindinę funkciją – padėjo imituoti, kad Kaune vyksta tikri architektūriniai konkursai. Labiau iš fantastikos srities yra tai, kad projektas laimėjo pažeidęs anonimiškumą (archata.lt prieš keletą savaičių savo Facebook puslapyje jau rašė, kad yra vienas projektas su atskleista tapatybe). Šio projekto internete pateiktame aiškinraščio faile yra palikta failo autoriaus tapatybė – Tautvile Dziugyte. Nors šio vardo nėra tarp projekto autorių, tačiau UAB „Metro architektūra“ puslapyje, ši pavardė yra minima prie septynių skirtingų projektų. Prisimenant, kad Lietuvos architektų sąjunga (LAS), griežtai ir negailestingai diskvalifikuoja tokius darbus, KAUET taikoma praktika įkelia truputį sumaišties dėl taikomų skirtingų standartų. Šis konkursas buvo itin nesėkmingas KAUET ne dėl kokybės (kuri akivaizdžiai niekam jau daugelį metų nerūpi), bet dėl to, kad nebuvo pakankamai dalyvių išdalinti prizinį fondą – kas yra vienintelis šių konkursų tikslas. Greičiausiai į savivaldybės biudžetą teks grąžinti trečios vietos ir dviejų paskatinamųjų prizinį fondą – iš viso 2500 eurų.

Kai/jei bus gautas iš KAUET šios situacijos paaiškinimas, jis bus patalpintas šiame puslapyje. O LAS Kauno skyrius situaciją pakomentavo taip:

Sveiki,

vienas svarbiausių LAS Kauno skyriaus tikslų yra architektūrinės kokybės gerinimas, kuris geriausiai realizuojamas architektūrinių konkursų būdu. Todėl, esame tik už tai, kad konkursai būtų organizuojami skaidriai, užtikrinant lygiateisiškumo ir anonimiškumo principus, įrašytus sąlygose, parengtose pagal Viešųjų pirkimų įstatymą ir remiantis LAS architektūrinių konkursų organizavimo nuostatomis.

Šiuo, Dainų slėnio atnaujinimo konkurso atveju, rengėjas yra ne LAS Kauno skyrius, o Kauno architektūros ir urbanistikos ekspertų taryba. LAS Kauno skyriaus valdyba neturėjo galimybės įvertinti visų aplinkybių ir svarstyti šio klausimo iš esmės, nes ir konkursas dar nėra pasibaigęs. Manytume, kad KAUET‘o direktorės įsakymu paskirti vertinimo komisijos nariai, pasirašydami nešališkumo deklaraciją, patvirtino, kad vertina projektus, kurių autoriai jiems nėra žinomi, ir darbus vertino tik pagal sąlygose nustatytus vertinimo kriterijus.

pagarbiai,

LAS Kauno skyriaus pirmininkė
Asta Kiaunienė

Visi Dainų slėnio konkurso projektai ir jų failai yra pasiekiami LAS Kauno skyriaus svetainėje.

Anaujinta 2015 11 16. KAUET komentaras:

Dėl Dainų slėnio atnaujinimo konkursą laimejusio darbo anonimiškumo

Dainų slėnio atnaujinimo konkurso vertinimo komisija nagrinėjo Jūsų paklausimą dėl konkursą laimėjusio darbo anonimiškumo ir patvirtina, kad Dainų slėnio atnaujinimo konkurso projektų vertinimas atliktas sažiningai, pagal iš anksto nustatytus vertinimo kriterijus, remiantis dalyvių anonimiškai pateikta projektų medžiaga. Visos procedūros vyko skaidriai, nepažeidžiant konkurso sąlygose nurodytų anonimiškumo ir kitų reikalavimų. Sprendimas buvo priimtas remiantis pateikto projekto sprendinių kokybe. Vertinimo komisijos nariai vieningai pasisake už projektą devizu „Spindulys“ dėl jo tvarumo, draugiškumo aplinkai ir kontekstualumo.

Pagarbiai,
Dainų slėnio atnaujinimo konkurso vertinimo komisijos vardu
pirmininkė

Jūratė Merkevičienė

Kategorijos: Analizė.

Žymos: , , , ,

Nuomonių RSS

3 nuomonės

  1. Graudu skaityti, bet nutylėti tokias nesekmes būtų dar graudžiau

  2. Konkursų pateikimo sąlygose visada trūksta gylio, medžiagos aiškumo, neretai tai būna kratinys: ,,šia imkite ir ką nors sukurkite“. Architektai tai jaučia. Nemeluokim, kad konkursai dažniausiai atiduodami studentams, kurie dirba po puse darbo dienos arba neapmokamiems praktikantams su užuomina ,,sukurk ką nors“. Dažnai iš darbų atlikimo matosi, kad kūrė jauni ir nepatyrę žmonės, kurie dar kompiuterinės technikos gal normaliai nevaldo… http://kauno.diena.lt/naujienos/kaunas/miesto-pulsas/kaune-pristatytas-grandiozinis-projektas-708679 Man laimėtojo projektas truputį panašus į stadiono idėją. tai gal tiesiog buvo palankesnis?

  3. Užuot eikvojus energiją kritikai,gal reikėjo pateikti savo idėjas konkursui?



HTML